Ανάμεσα στα αιωρούμενα μικροσωματίδια που “κυκλοφορούν ελεύθερα” στην ατμόσφαιρα της Αττικής, ανακαλύφθηκε πρόσφατα ότι περιλαμβάνονται βαρέα μέταλλα, όπως το αρσενικό (ναι, το γνωστό δηλητήριο). Αυτό έδειξε πρόσφατη έρευνα της επιθεώρησης πυρηνικής φυσικής «Nuclear Instruments and Methods in Physics Research» που για πρώτη φορά μελέτησε τη χημική σύσταση των αιωρούμενων μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα της Αθήνας και των γύρω περιοχών. Η έρευνα έγινε από καθηγητές φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, με τη συμμετοχή επιστημόνων του Δημόκριτου.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η ύπαρξη αρσενικού στην ατμόσφαιρα οφείλεται στην καύση ντίζελ, (που χρησιμοποιούν για να κινηθούν τα ταξί, πολλά από τα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών, φορτηγά, αλλά και οι καυστήρες θέρμανσης).
Μάλιστα, τα δείγματα πάρθηκαν από λόφους της Αθήνας κατά τη διάρκεια ημερών με φαινομενικά καθαρή ατμόσφαιρα! Επιπλέον, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα μικροσωματίδια μπορούν να μεταφερθούν με τον αέρα σε πολύ μεγάλες αποστάσεις (αναφέρουν για παράδειγμα ότι θα μπορούσαν από την Αθήνα να βρεθούν μέχρι την Κρήτη!). Και βέβαια, από την ατμόσφαιρα μεταφέρονται με τη βροχή στον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα και καταλήγουν στο νερό που πίνουμε.
Το αρσενικό που καταλήγει στον οργανισμό μας, είτε μέσω πόσιμου νερού, είτε μέσω εισπνοής από την ατμόσφαιρα, μπορεί να προκαλέσει από μικροενοχλήσεις στο στομάχι, μέχρι αλλοιώσεις στο δέρμα και καρκίνο των πνευμόνων, ενώ η έκθεση σε μεγάλη δόση μπορεί να προκαλέσει καρδιακές ανωμαλίες και εγκεφαλικές βλάβες.
Το ερώτημα επομένως είναι γιατί φτάνουν από τα διυλιστήρια στα πρατήρια και στη συνέχεια στους καυστήρες των πολυκατοικιών και στους κινητήρες των οχημάτων, καύσιμα τα οποία περιέχουν επιπλέον επιβαρυντικά για την ατμόσφαιρα και την ανθρώπινη υγεία βαρέα μέταλλα, ανάμεσα στα οποία και αρσενικό.
Η ύπαρξη αρσενικού και άλλων επικίνδυνων ουσιών στο ντίζελ δεν είναι αναπόφευκτη. Είναι θέμα διύλισης. Αλλά απ’ ότι φαίνεται οι βαρόνοι του πετρελαίου στην Ελλάδα δεν είναι διατεθειμένοι να επωμιστούν το κόστος της αφαίρεσης αυτών των εξαιρετικά επικίνδυνων για την υγεία μας τοξικών ουσιών.
Διεκδικούμε:
- Νομοθετικό πλαίσιο και αυστηρούς ελέγχους στην ποιότητα του ντίζελ που φεύγει από τα διυλιστήρια, ώστε να εξακριβώνεται ότι είναι απαλλαγμένο από βαρέα μέταλλα
- Σταδιακή αντικατάσταση του ντίζελ και των ορυκτών καυσίμων συνολικά από μορφές ενέργειας φιλικές προς το περιβάλλον (π.χ. ηλιακή και αιολική ενέργεια, καυστήρες και κινητήρες υδρογόνου κ.α.)
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η ύπαρξη αρσενικού στην ατμόσφαιρα οφείλεται στην καύση ντίζελ, (που χρησιμοποιούν για να κινηθούν τα ταξί, πολλά από τα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών, φορτηγά, αλλά και οι καυστήρες θέρμανσης).
Μάλιστα, τα δείγματα πάρθηκαν από λόφους της Αθήνας κατά τη διάρκεια ημερών με φαινομενικά καθαρή ατμόσφαιρα! Επιπλέον, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα μικροσωματίδια μπορούν να μεταφερθούν με τον αέρα σε πολύ μεγάλες αποστάσεις (αναφέρουν για παράδειγμα ότι θα μπορούσαν από την Αθήνα να βρεθούν μέχρι την Κρήτη!). Και βέβαια, από την ατμόσφαιρα μεταφέρονται με τη βροχή στον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα και καταλήγουν στο νερό που πίνουμε.
Το αρσενικό που καταλήγει στον οργανισμό μας, είτε μέσω πόσιμου νερού, είτε μέσω εισπνοής από την ατμόσφαιρα, μπορεί να προκαλέσει από μικροενοχλήσεις στο στομάχι, μέχρι αλλοιώσεις στο δέρμα και καρκίνο των πνευμόνων, ενώ η έκθεση σε μεγάλη δόση μπορεί να προκαλέσει καρδιακές ανωμαλίες και εγκεφαλικές βλάβες.
Το ερώτημα επομένως είναι γιατί φτάνουν από τα διυλιστήρια στα πρατήρια και στη συνέχεια στους καυστήρες των πολυκατοικιών και στους κινητήρες των οχημάτων, καύσιμα τα οποία περιέχουν επιπλέον επιβαρυντικά για την ατμόσφαιρα και την ανθρώπινη υγεία βαρέα μέταλλα, ανάμεσα στα οποία και αρσενικό.
Η ύπαρξη αρσενικού και άλλων επικίνδυνων ουσιών στο ντίζελ δεν είναι αναπόφευκτη. Είναι θέμα διύλισης. Αλλά απ’ ότι φαίνεται οι βαρόνοι του πετρελαίου στην Ελλάδα δεν είναι διατεθειμένοι να επωμιστούν το κόστος της αφαίρεσης αυτών των εξαιρετικά επικίνδυνων για την υγεία μας τοξικών ουσιών.
Διεκδικούμε:
- Νομοθετικό πλαίσιο και αυστηρούς ελέγχους στην ποιότητα του ντίζελ που φεύγει από τα διυλιστήρια, ώστε να εξακριβώνεται ότι είναι απαλλαγμένο από βαρέα μέταλλα
- Σταδιακή αντικατάσταση του ντίζελ και των ορυκτών καυσίμων συνολικά από μορφές ενέργειας φιλικές προς το περιβάλλον (π.χ. ηλιακή και αιολική ενέργεια, καυστήρες και κινητήρες υδρογόνου κ.α.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου