Σελίδες

5/3/12

Πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού: από μητροπολιτικό πάρκο, «μητροπολιτικός πόλος» επενδύσεων

Άρθρο της Ηλέκτρας Κλείτσα

Τα σχέδια για την «αξιοποίηση» των περίπου 6.000 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, έχουν αλλάξει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, και συνήθως κάθε αλλαγή είναι προς το χειρότερο. Αυτή τη φορά ωστόσο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, (ΥΠΕΚΑ), ξεπέρασε πραγματικά τον εαυτό του. Με ένα άνευ προηγουμένου (και προσχημάτων) νομοσχέδιο, συστήνεται η ανώνυμη εταιρεία «Ελληνικό – Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.», για να φέρει σε πέρας το πλήρες ξεπούλημα της έκτασης στην οποία μέχρι πρόσφατα το ΥΠΕΚΑ προσπαθούσε να πείσει ότι θα φτιάξει ένα από τα σημαντικότερα και μεγαλύτερα πάρκα της Ευρώπης.


Ποιο πάρκο;

Φυσικά σήμερα, όλες αυτές οι διαβεβαιώσεις έχουν κάνει φτερά. Το νομοσχέδιο αναφέρει ανοιχτά ότι ο νέος στόχος είναι η «προσέλκυση επενδύσεων και δραστηριοτήτων υψηλής προστιθέμενης αξίας για την οικονομία». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το μεγαλύτερο κομμάτι της έκτασης θα αποτελέσει τις περίφημες «ζώνες ανάπτυξης», όπου ουσιαστικά επιτρέπεται κάθε είδους έργο ή επιχειρηματική δραστηριότητα και μάλιστα με τεράστιους συντελεστές δόμησης, ενώ για το «πάρκο πρασίνου», θα απομείνουν μόλις 2.000 στρέμματα, και βέβαια σε αυτά, μαζί με το «πράσινο» θα στριμωχτούν και πολλά άλλα:
 
«Στο τμήμα του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά το οποίο καταλαμβάνεται από το τέως Αεροδρόμιο του Ελληνικού, έκταση επιφανείας 2.000 τουλάχιστον στρεμμάτων θα αναπτυχθεί ως ενιαίο (συνεχόμενο) Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής ... Δρόμοι και τεχνικά έργα, καθώς και ρέματα, τα οποία διέρχονται από την πιο πάνω έκταση δεν συνιστούν κατάτμηση αυτής. Η κάλυψη των πάσης φύσεως, μονίμων κτιρίων που θα ανεγερθούν για την εξυπηρέτηση του Πάρκου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% της συνολικής επιφανείας της πιο πάνω έκτασης ... Οι χώροι πρασίνου και οι ελεύθεροι χώροι πρέπει να ανέρχονται στο 75% τουλάχιστον της συνολικής έκτασης του Πάρκου».
 
Δηλαδή πρακτικά, 1.500 στρέμματα σε συνολική έκταση 6.000 θα απομείνουν για χώρους «πρασίνου» και «ελεύθερους χώρους», μέσα από τους οποίους θα διέρχονται δρόμοι και τεχνικά έργα! Αυτό είναι το περίφημο πάρκο πρασίνου που ετοιμάζουν! 
 
Πόσο ελεύθεροι είναι οι «ελεύθεροι χώροι»;

Και βέβαια, ακόμη κι αυτό το δείγμα πάρκου, δεν το κάνουν για να παίξουν τους οικολόγους, ούτε για να μισο - ικανοποιήσουν το χρόνιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής και του περιβαλλοντικού κινήματος για μητροπολιτικό πάρκο στο πρώην αεροδρόμιο. Ακόμη και από το «πράσινο» και τους «ελεύθερους χώρους», κάτι θα καταφέρουν να βγάλουν:

Το νομοσχέδιο αναφέρεται στη δημιουργία χώρων «παιχνιδιού, άθλησης, εκπαίδευσης, περιπέτειας, εκθέσεων, συναυλιών και λοιπών δραστηριοτήτων», ενώ για την έκταση του πάρκου προβλέπει «εσωτερικό οδικό δίκτυο ... δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων ... υπόγειων και υπαίθριων χώρων στάθμευσης ...».
 
Μέσα σε 1.500 στρέμματα «πάρκου» λοιπόν, θα στριμωχτούν εγκαταστάσεις για εκθέσεις, συναυλίες, «περιπέτειες» και λοιπές δραστηριότητες, και βέβαια υπαίθριοι και υπόγειοι χώροι στάθμευσης! Αμφιβάλει κανείς για το τι θα χρειαστεί να ξοδέψει για να ζήσει την περιπέτειά του στη μίνι ντίζνεηλαντ του ΥΠΕΚΑ;

Πωλείται και η θάλασσα!

Και βέβαια δεν τους έφτανε ούτε η εκμετάλλευση των «ζωνών ανάπτυξης», ούτε η δημιουργία ενός «πάρκου» για τα μάτια του κόσμου και για τις τσέπες των επιχειρηματιών της ψυχαγωγίας. Υπό «αξιοποίηση» θα είναι πλέον και η παραλίες της περιοχής, αλλά και ο πάτος της θάλασσας: «...επιτρέπεται η απευθείας παραχώρηση, στην εταιρεία «Ελληνικό Α.Ε.» ή σε θυγατρικές της εταιρείες ή σε τρίτους που έλκουν από αυτές δικαιώματα, του δικαιώματος χρήσης του αιγιαλού, της παραλίας, του συνεχόμενου ή παρακείμενου θαλασσίου χώρου και του πυθμένα».

Το τι είδους δραστηριότητες θα μπορούσε να αναπτύξει κανείς στον πυθμένα της θάλασσας, μπορεί να μη διευκρινίζεται στο νομοσχέδιο, αλλά δε χρειάζεται και πολλή φαντασία για να καταλάβει κανείς ότι μετά από τέτοιου είδους «επενδύσεις», θα αλλάξει οριστικά και αμετάκλητα το φυσικό περιβάλλον και η φυσιογνωμία ολόκληρης της περιοχής.

Και εξώσεις εξπρές...

«Πράξεις ή αποφάσεις με τις οποίες παραχωρήθηκαν κατά χρήση κτίρια, γήπεδα, άλλοι κύριοι ή βοηθητικοί ή αποθηκευτικοί χώροι, αθλητικές ή άλλες εγκαταστάσεις ... που έχουν περιέλθει στη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση της «Ελληνικό Α.Ε.», ανακαλούνται αυτοδικαίως από τη δημοσίευση του παρόντος ... οι δε κατέχοντες τους χώρους αυτούς υποχρεούνται να παραδώσουν την κατοχή τους εντός ενός (1) μηνός από τη σχετική ειδοποίηση εκ μέρους της παραπάνω εταιρείας».

Ανάμεσα στους «κατέχοντες τους χώρους αυτούς», στους φορείς δηλαδή που πρέπει άμεσα να «αδειάσουν τη γωνιά» στις μεγάλες επενδύσεις είναι σύμφωνα με το δήμαρχο Ελληνικού Χ. Κορτζίδη, «ο Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης, πολιτιστικοί και αθλητικοί σύλλογοι, υπηρεσίες και εγκαταστάσεις ΑΜΕΑ, ο ΟΚΑΝΑ κ.ά.»1 Φυσικά μπροστά στην ανάπτυξη, όλα αυτά είναι λεπτομέρειες...

Όπως λεπτομέρειες είναι και οι ανάγκες των κατοίκων του λεκανοπεδίου για πράσινο, για καθαρό αέρα, για ελεύθερους χώρους, για στοιχειώδη ποιότητα ζωής.2 Για την κοινωνία ωστόσο, οι προτεραιότητες είναι διαφορετικές. Ξέρουμε ότι δεν έχουμε τίποτα να κερδίσουμε από την «ανάπτυξή» τους. Ο μόνος τρόπος να κερδίσουμε αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε, είναι η μαζική αντίσταση στα σχέδια που ισοπεδώνουν το περιβάλλον και τις ζωές μας.

Διεκδικούμε:

- Μετατροπή του συνόλου της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού σε μητροπολιτικό πάρκο, με βάση τη μελέτη του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ.3
- Ούτε ένα επιπλέον κυβικό μέτρο τσιμέντου στο χώρο του πρώην αεροδρομίου. Καμία εμπορική δραστηριότητα και εκμετάλλευσή του.
- Άμεση κατεδάφιση των αυθαίρετων κτιρίων και απομάκρυνση των περιφράξεων. Ένωση του χώρου του πρώην αεροδρομίου με το παραλιακό μέτωπο, κλείσιμο των νυχτερινών κέντρων, ανοιχτές, ελεύθερες παραλίες!

1Άρθρο του Χ. Κορτζίδη στην “Αυγή” http://enthemata.wordpress.com/2012/03/04/kortzidis/
 
2Σε σχέση με τον αντίκτυπο ενός μητροπολιτικού πάρκου στο σύνολο της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο περιβάλλον, διαβάστε: http://green-attack.blogspot.com/2010/07/10-10.html
 
3Μπορείτε να βρείτε τη μελέτη στο site του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος: http://courses.arch.ntua.gr/View.aspx?i=111851

Δεν υπάρχουν σχόλια: