Οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής βρίσκονται εδώ και καιρό σε κινητοποιήσεις ενάντια στα σχέδια της κυβέρνησης για την «εξυγίανση» των δημόσιων ΜΜΜ. Ένα σχέδιο που περιλαμβάνει αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου, αραιώσεις και καταργήσεις δρομολογίων, απολύσεις και μετατάξεις εργαζομένων καθώς και μείωση των μισθών τους – έως και 25% ...για αρχή. Τα μέτρα αυτά έχουν έναν και μόνο στόχο: να κάνουν τις δημόσιες συγκοινωνίες ελκυστικές και κερδοφόρες για τους μεγαλοεπιχειρηματίες, στους οποίους και θα τις ξεπουλήσουν στη συνέχεια.
Στα πλαίσια αυτού του σχεδίου, η κυβέρνηση, με τη βοήθεια των ΜΜΕ, ρίχνει τόνους λάσπης στους εργαζόμενους. Ισχυρίζεται ότι είναι υπεράριθμοι και ότι αμείβονται με πολύ υψηλούς μισθούς και τους μεταφέρει την ευθύνη για τα ελλείμματα και τα χρέη των αστικών συγκοινωνιών. Η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική, όπως έχουμε εξηγήσει αναλυτικά και σε προηγούμενo άρθρo μας (http://green-attack.blogspot.com/2010/09/blog-post_5240.html). Τα ελλείμματα και τα χρέη δεν έχουν δημιουργηθεί από τους εργαζόμενους, αλλά από τις πολιτικές των κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων και τις διοικήσεις που διορίζουν στις συγκοινωνιακές εταιρίες.
Για όλα αυτά, αλλά και για την πορεία του αγώνα συζητήσαμε με τον Αποστόλη Κασιμέρη, μέλος ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΕΘΕΛ, με τον πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων στο μετρό Αντώνη Σταματόπουλο καθώς και με τους εργαζόμενους στο μετρό Αρετή Κοκόρου, Δημήτρη Κληρονομίδη και Κωσταντίνο Μενεγάτο.
Συνέντευξη με τον Αποστόλη Κασιμέρη μέλος ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΕΘΕΛ
Ερ. Πώς έχουν δημιουργηθεί τα χρέη των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής;
Α. Κασιμέρης: Οι αστικές συγκοινωνίες υποτίθεται ότι επιδοτούνται σε ποσοστό 70%. Από το 2001 όμως στην ουσία σταμάτησε να δίνεται η επιδότηση – για την ακρίβεια δίνεται μόλις το 18%. Η κυβέρνηση μας στέλνει να δανειστούμε από τράπεζες με ληστρικά επιτόκια, με αποτέλεσμα να πληρώνουμε 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο σε τοκοχρεολύσια. Επίσης, τα υπουργεία που υπογράφουν συμβάσεις για τη δωρεάν ή με έκπτωση μετακίνηση πολλών κοινωνικών ομάδων, δεν καταβάλλουν το αντίτιμο ή τη διαφορά που προκύπτει από το ισχύον εισιτήριο. Σήμερα τα χρέη 7 υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ φτάνουν το μισό δις ευρώ.
Ερ. Η κυβέρνηση χαρακτηρίζει τους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες «ρετιρέ», λέγοντας πως στην ΕΘΕΛ για παράδειγμα ο μέσος όρος μισθοδοσίας είναι 2.600 ευρώ. Ποια είναι η πραγματικότητα;
Α. Κασιμέρης: Εγώ με 2 παιδιά και 20 χρόνια υπηρεσίας παίρνω μισθό 1.500 ευρώ μεικτά. Αν δουλέψω όμως και τα 8 ρεπό που δικαιούμαι το μήνα, όπως έκανα όταν η γυναίκα μου δεν είχε δουλειά, και δεδομένου ότι κάποια από αυτά είναι Κυριακές, οι οποίες δια του νόμου αμείβονται 75% περισσότερο, ο μισθός μου θα φτάσει τα 2.500 ευρώ. Αν εργάζεσαι παραπάνω, πληρώνεσαι παραπάνω.
Στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού. Στην ΕΘΕΛ για παράδειγμα λείπουν 1200 οδηγοί και 200 τεχνικοί. Γι’ αυτό το λόγο οι εργαζόμενοι καλούνται να εργαστούν στα ρεπό τους. Οι οδηγοί στην ΕΘΕΛ έχουν 8-9 ρεπό το μήνα και όσοι έχουν ανάγκη τα δουλεύουν όλα. Το 2009 καταγράφηκαν 180.000 δεδουλευμένα ρεπό. Αυτά αντιστοιχούν σε 2000 θέσεις εργασίας. Η κυβέρνηση προτιμά αντί να προσλάβει 2000 άνεργους να πληρώνει υπερεργασίες.
Ερ. Σε κάποιες περιοχές της Αθήνας, έχουν ήδη αρχίσει να πραγματοποιούνται συγχωνεύσεις και αναστολές γραμμών, οι οποίες υποτίθεται ότι ήταν πλεοναστικές… Ποιες είναι οι συνέπειες για το επιβατικό κοινό;
Α. Κασιμέρης: Να σας δώσω μερικά παραδείγματα. Και οι 3 γραμμές του Κορυδαλλού που είχαν προορισμό το κέντρο της Αθήνας σήμερα τερματίζουν στον Εσταυρωμένο στο Αιγάλεω. Οι πολίτες που έχουν τη φτηνή μηνιαία κάρτα των 15 ευρώ (ισχύει για λεωφορεία, τρόλλευ και τραμ) για να πάνε στο κέντρο πρέπει να περιμένουν τη διαδημοτική γραμμή 256, η οποία είναι πολύ αραιή. Η ταλαιπωρία που υφίστανται είναι πολύ μεγάλη. Επίσης οι γραμμές αυτές που ξεκινούσαν από τον Κορυδαλλό για το κέντρο έπιαναν εναλλακτικές διαδρομές, στις οποίες δεν πάει το μετρό.
Στην Ηλιούπολη έκοψαν την γραμμή 208 (Αθήνα – Κάτω Ηλιούπολη). Η περιοχή εξυπηρετείται τώρα από τη γραμμή Α4, η οποία ξεκινά από την Άνω Γλυφάδα. Πολλές ώρες της ημέρας το Α4 δεν μπορεί να πάρει τον κόσμο από την Κάτω Ηλιούπολή γιατί είναι γεμάτο, ενώ οι επιβάτες που ξεκινούν από την Άνω Γλυφάδα για το κέντρο, κάνουν πλέον τουλάχιστον 15 λεπτά περισσότερο για να φτάσουν. Η ταλαιπωρία είναι αφάνταστη. Στις 16 του μήνα δυο ακόμα δρομολόγια που ξεκινούσαν από την Ηλιούπολη για το κέντρο (206 & 237), τροποποιούνται και θα τερματίζουν στο μετρό της Δάφνης. Εκεί θα γίνει πανηγύρι...
Η διοίκηση του ΟΑΣΑ προχώρησε σε αναστολές και συγχωνεύσεις γραμμών χωρίς να ρωτήσει τους εργαζόμενους. Αυτοί που είναι όμως στη διοίκηση δεν έχουν μπει ποτέ σε λεωφορείο ούτε πρόκειται να μπουν. Τους περιμένει κάθε μέρα το υπηρεσιακό αυτοκίνητο στην πόρτα τους...
Συνέντευξη με τον πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων στο μετρό Αντώνη Σταματόπουλο καθώς και με τους εργαζόμενους στο μετρό Αρετή Κοκόρου, Δημήτρη Κληρονομίδη και Κωσταντίνο Μενεγάτο.
Ερ. Το Μετρό ήταν ο πρώτος χώρος στις συγκοινωνίες που ξεκίνησε κινητοποιήσεις…
Α. Σταματόπουλος: Ξεκινήσαμε πριν 10 μήνες, με τις απολύσεις 250 συναδέλφων. Δεν ήταν συμβασιούχοι όπως λέγεται. Ήταν δόκιμο προσωπικό. Ούτε έγιναν με παράνομο τρόπο οι προσλήψεις τους. Όλοι με αυτές τις διαδικασίες μπαίνουν στο μετρό. Η εταιρεία λειτουργεί κάτω από ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και οι προσλήψεις δεν γίνονται μέσω ΑΣΕΠ. Το προσωπικό προσλαμβάνεται με κατάθεση βιογραφικού και συνέντευξη, στη συνέχεια εκπαιδεύεται και αξιολογείται. Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού σταδίου συμπληρώνεται και ο χρόνος δοκιμαστικής περιόδου, για τον οποίο υπέγραψε σύμβαση ο εργαζόμενος. Αυτομάτως, ως αποτέλεσμα της ουσιαστικής εκπαίδευσης, των ικανοτήτων, αλλά και της αξιολόγησης και πιστοποίησης που έχουν αποκομίσει επιτυχώς οι εργαζόμενοι, συνεχίζουν να εργάζονται με σύμβαση και τυπικά αορίστου χρόνου.
Ερ. Η άλλη πλευρά της κυβέρνησης και των ΜΜΕ λέει ότι απολύθηκαν επειδή ήταν υπεράριθμοι. Ισχύει καθόλου αυτό;
Α. Σταματόπουλος: Οι συνάδελφοι που απολύθηκαν ήταν απαραίτητοι για τη λειτουργία των νέων σταθμών που άνοιξαν. Επιπλέον η εκπαίδευσή του καθενός από αυτούς κόστισε στην εταιρία 9.000-10.000 ευρώ. Γιατί να απολυθούν;
Σήμερα, λόγω έλλειψης προσωπικού, οι υπάρχοντες εργαζόμενοι αναγκάζονται να κάνουν υπερωρίες και να δουλεύουν στα ρεπό τους. Μόνο το Δεκέμβρη είχαμε 12.000 υπερωρίες.
Ερ. Η κυβέρνηση περικόπτει τους μισθούς των εργαζομένων στα πλαίσια της «εξυγίανσης» των αστικών συγκοινωνιών. Ισχυρίζεται ότι με αυτό τον τρόπο θα μειώσει τα ελλείμματά τους.
Α. Σταματόπουλος: Παρόλο που το μετρό δεν είχε ποτέ κανένα από τα προνόμια των ΔΕΚΟ και το Υπουργείο το έχει τελευταία εντάξει στις υποψήφιες ΔΕΚΟ, μας κόβουν τους μισθούς όπως στις εταιρίες του Δημοσίου. Για να μας κόψουν τους μισθούς είμαστε ΔΕΚΟ. Για να μας συμπεριλάβουν στις μετατάξεις δεν είμαστε!
Μόνο από τους μισθούς ξέρουν να κόβουν. Από τις πραγματικές σπατάλες τίποτα. Η εταιρία για παράδειγμα νοικιάζει ένα κτήριο για να στεγάσει τις διοικητικές υπηρεσίες, το οποίο βρίσκεται απέναντι από το κτήριο του αμαξοστασίου στα Σεπόλια. Παρόλο που το κτήριο του αμαξοστασίου είναι πολύ μεγάλο και έχει πληθώρα άδειων γραφείων, η εταιρία επιλέγει να στεγάσει τις διοικητικές υπηρεσίες στο απέναντι κτήριο, το οποίο νοικιάζει έναντι 24.000 ευρώ το μήνα! Επίσης, ξόδεψε τόσα χρήματα για την ανακαίνισή του, που με το ίδιο ποσό θα μπορούσαμε να το αγοράσουμε.
Δ. Κληρονομίδης: Το έλλειμμα του Μετρό έχει βγει μ’ έναν αυθαίρετο τρόπο. Μετά τη εφαρμογή του ενιαίου εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα πραγματικά έσοδα του μετρό. Για να βρεις το έλλειμμα από κάπου πρέπει να αφαιρέσεις. Από πού θα αφαιρέσεις;
Α. Σταματόπουλος: Στον Ασπρόπυργο νοικιάζουμε αποθήκες που κοστίζουν 200.000 ευρώ το χρόνο. Με τα ενοίκια ενός χρόνου θα μπορούσαμε να φτιάξουμε δικές μας.
Α. Κοκόρου: Πληρώνουμε 3 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για τη φύλαξη των σταθμών από ειδικούς φρουρούς της ΕΛ.ΑΣ.
Α. Κοκόρου: Για το λεγόμενο κοινωνικό εισιτήριο, το μειωμένο ή δωρεάν δηλαδή εισιτήριο των φοιτητών, των συνταξιούχων και άλλων κοινωνικών ομάδων, τα αρμόδια υπουργεία δεν μας έχουν καταβάλει ποτέ τα ανάλογα ποσά, όπως οφείλουν, από την έναρξη της λειτουργίας της εταιρείας έως σήμερα. Η μειωμένη τιμή του κοινωνικού εισιτηρίου προκύπτει μετά από συμβάσεις με διάφορα υπουργεία που υποχρεούνται να καταβάλουν στις συγκοινωνίες το αντίτιμο ή τη διαφορά που προκύπτει από το ισχύον εισιτήριο.
Α. Σταματόπουλος: Η βραδινή λειτουργία του μετρό την Παρασκευή και το Σάββατο έχει επίσης μεγάλο κόστος. Εγώ δεν είμαι αντίθετος με αυτή την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας. Κάθε άλλο. Η προσωπική μου θέση μάλιστα είναι ότι οι αστικές συγκοινωνίες θα έπρεπε να είναι δωρεάν γιατί επιτελούν κοινωνικό έργο. Το κοινωνικό έργο όμως έχει ένα κόστος.
Στην εταιρία υπάρχει νομικό τμήμα, άρτια επανδρωμένο και με εξειδικευμένο εργατολόγο. Ωστόσο η διοίκηση, η οποία είναι νομικά υποχρεωμένη να υπερασπιστεί τους συναδέλφους που απολύθηκαν, διόρισε για την υπεράσπισή τους έναν εξωτερικό δικηγόρο, του οποίου μόνο η πρώτη αμοιβή – για τα ασφαλιστικά μέτρα – κόστισε 80.000 ευρώ. Και ακολουθούν οι αγωγές…
Ερ. Ποια είναι η στάση της διοίκησης του μετρό αυτή την περίοδο που είσαστε σε κινητοποιήσεις;
Α. Σταματόπουλος: Σε μια από τις απεργίες για παράδειγμα έπαιρναν τηλέφωνα τους εργαζόμενους και τους απειλούσαν ότι αν απεργήσουν θα απολυθούν! Έχουν απαγορέψει την είσοδο στο αμαξοστάσιο του μετρό (εκεί βρίσκονται και τα γραφεία του σωματείου) στους συναδέλφους που έχουν απολυθεί και έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη, παρόλο που μέχρι να τελεσιδικήσουν οι υποθέσεις τους διατηρούν την ιδιότητα τους ως ισότιμα μέλη του σωματείου. Επίσης, δεν επιτρέπουν την είσοδο ούτε στους συνδικαλιστές άλλων συγκοινωνιακών φορέων!
Εδώ και λίγο καιρό δεν καλούν Δ.Σ. της εταιρίας, γιατί σε αυτό συμμετέχουν 2 εκπρόσωποι των εργαζομένων.
Δ. Κληρονομίδης: Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων είναι νόμιμα εκλεγμένοι στο Δ.Σ. Αυτό που κάνει η διοίκηση είναι παράνομο.
Κ. Μενεγάτος: Καθώς δεν γίνεται Δ.Σ. έχουν εγκαταληφθεί μια σειρά διοικητικές ανάγκες της εταιρίας όπως π.χ. η καθαριότητα, αφού χωρίς Δ.Σ. δεν μπορούν να ανανεωθούν οι συμβάσεις. Δεν υπάρχει σύμβαση για την καθαριότητα του μετρό αυτή τη στιγμή.
Α. Σταματόπουλος: 3 συνάδελφοι που έχουν βγει στη σύνταξη, δεν μπορούν να πάρουν τα λεφτά τους, επειδή η διοίκηση δεν καλεί Δ.Σ.
Ερ. Εσύ Αντώνη ήσουνα μέχρι πρόσφατα στην ΠΑΣΚΕ...
Α. Σταματόπουλος: Έχω εκλεγεί με την ΠΑΣΚΕ, είχα κάνει και γραμματέας της ΠΑΣΚΕ στο μετρό. Με το που ξεκίνησαν οι απολύσεις και οι περικοπές στους μισθούς μας έφυγα. Εγώ αλλιώς το ήξερα το ΠΑΣΟΚ. Αγωνίστηκα ενάντια στη Χούντα και φυλακίστηκα μαζί με ανθρώπους… που σήμερα είναι στην κυβέρνηση και περνάνε αυτά τα μέτρα. Πολλοί ακόμα εργαζόμενοι έχουν αποστασιοποιηθεί πλέον από την ΠΑΣΚΕ.
Κ. Μενεγάτος: Η ΠΑΣΚΕ σαμποτάρει όλες τις κινητοποιήσεις. Για παράδειγμα δεν έρχονται στις συνελεύσεις, σε μια προσπάθεια να μην υπάρχει απαρτία και να μην μπορεί η συνέλευση να πάρει αποφάσεις.
Ερ. Θα συνεχίσετε τις κινητοποιήσεις σας;
Α. Σταματόπουλος: Ναι. Δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα. Σχεδιάζονται νέες απολύσεις και όσοι μείνουν, θα μείνουν με μισθούς των 700 ευρώ. Τι έχουμε να χάσουμε;
Συμμετέχουμε στο Συντονιστικό των αστικών συγκοινωνιών που έχει δημιουργηθεί και παραμένουμε εκεί παρόλο που πιστεύουμε άλλα πράγματα... Πιστεύουμε ότι χρειάζονται πιο δυναμικές κινητοποιήσεις. Αλλά παραμένουμε γιατί καταλαβαίνουμε την ανάγκη για συντονισμό και κοινό βηματισμό στον αγώνα μας.
Προσπαθούμε επίσης να συντονιστούμε και με τους εργαζόμενους από άλλες ΔΕΚΟ και το Δημόσιο. Γι’ αυτό το σκοπό καλέσαμε και μια συνάντηση στις 29/12. Αφού δεν το κάνει η ΓΣΕΕ, προσπαθούμε να το κάνουμε εμείς. Σ’ αυτή τη συνάντηση πήραμε και την απόφαση για τη δημιουργία μιας Επιτροπής Αλληλεγγύης στις Δημόσιες Συγκοινωνίες.
Εμείς δεν υποχωρούμε. Θα συνεχίσουμε να παλεύουμε ενάντια στις απολύσεις, ενάντια στην περικοπή των μισθών μας, ενάντια στη διάλυση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, ενάντια στο Μνημόνιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου